Hur det hela började

Mitt första fiske minne är från en sommar för länge sen, jag kanske var 4-5år och det är det enda fisket jag hann uppleva med min farfar, det var jag, pappa och farfar som var ute och metade i en gammal trä eka, Ja kommer inte ihåg hur själva fisket gick men kommer ihåg att det var en trevlig dag.

Senare var det min far som tog med mig ut på is.fiske och många tävlingar i den lokala fiske klubben blev det, pappa tog även ut mig för hederligt abborr mete vid farmors gamla brygga.

Det var även där ja fångade min första gädda, denna fick jag också på metspö då det hade huggit en abborre som släppte lyckades jag kroka en lite gädda istället som hade attackerat abborren.

Lite senare i mitt liv gav pappa mig mitt första haspel-set detta var en abumatic rulle och ett kort litet spö. När jag hade fått detta tog pappa med mig ut i kanoten och lärde mig kasta, jag kommer ihåg min första gädda på spinnspö, det var en sommar dag i en kanot då jag och pappa var ute, jag fick den på ett vass drag som också det var en gåva från min far.

Efter flera turer med pappa började jag även fiska ensam och fann charmen i att sticka ut en sommar dag med sitt fiske spö, men i de tidiga tonåren blev intresset för tjejer och annat roligare och fisket sattes åt sidan. Sedan blev det bara lite gädd fiske från båten på somrarna i några år.

Men då min far fick tillbaka sitt fiske intresse och började fiska utomlands på mer exotiska platser så ville han väl få igång mitt fiske intresse igen så han tog med mig till fiskebutiken och köpte mig ett nytt spö och ny rulle. Detta fick mig ju självklart att bli intresserad igen. Fisket började bli mer ett beroende än hobby och intresset för annat fiske än bara gädd fiske blev ett stort steg i min fiske karriär. Nya fiskekompisar gjorde att man lärde sig nya metoder och mete var något ja verkligen fastnade för i alla dess former.

Min far som har fiskat mycket lärde mig även mer om detta då detta också är något som han är intresserad av, mitt första feederspö och baitrunner rulle fick jag i födelsedags present och sedan dess har detta fisket varit lite utav favorit.

Hösten 2010 började jag en yrkeshögskole utbildning inom sportfiske och många nya fiskekompisar fick man, samt även nya fiske metoder att syssla med. Men eftersom det är mete som är mitt största intresse så är det ju det jag har lagt mest tid på att lära mig mer på.


Min far har vart och är en stor förebild för mig och jag är evigt tacksam för allt han har gjort och för att han har fått mig att njuta av den ädla konsten fiske, Vi har haft många trevliga fiskestunder och kommer ha många till, så med detta inlägget vill jag tacka min far för allt han har gjort och hoppas på många fina fiske pass i framtiden.

 

Tight Lines


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0