Jerkbait Fiske

Ja idag har man varit ute på lite jerkbait fiske:) efter skolan packade vi bilen och for iväg till sjön Lusten. När vi kom fram till sjön tappade man faktiskt hoppet lite, sjön låg som en spegel och inte ett moln på himlen, och ni gädd fiskare där ute vet ju att det inte är något optimalt väder för gädd fiske:(. Men vi stack då ut i hopp om att kanske få någon liten iaf, Fisket var jätte trögt och vi provade både sjunkande och flytande beten i alla dess färger men inget verkade funka, innan vi stack in mot land lyckades jag iallafall landa en lite gädda som knappt var större än betet. Men vi fick ju iaf en fin tur på sjön idag.. Tight Lines
Alexander provar sitt nya jerkspö:)

Vertikal Fiske

Ja dagen startade med att man gick upp runt 8 och började packa inför en heldags fiske:), klockan 9 åkte vi och hämta Daniel och båten. Sedan bar det iväg till V:a Örten. efter i läggning av båtarna stack vi ut, det dröjde inte länge innan vi fick i jiggarna i vattnet:) Daniel kände ett hugg men missa tyvärr att kroka den, det var riktigt spännande att se när fisken steg upp mot din jigg på ekolodet. Vi kände några små napp men inget krokad, vi bytte plats och fortsatte med några små hugg och några stora, tyvärr lyckades vi inte landa någon gös:( Men det var en riktigt trevlig dag med strålande solsken och nästan vind stilla:) Men känner redan sug efter ett nytt fiske pass efter denna fisken. Tight Lines

Vision veckan avklarad:)

Ja förra veckan var det dags för oss att prova 2handsflug fiske:) det var lite svårt i början men kände att jag fick in kasten hyfsat på slutet iaf:), Veckan bestod av Jerkbait fiske på måndagen och flugfiske och rodd på tisdagen. sen på onsdag var det Guidning i klarälvens hetaste zoner, jag fick guida 2 herrar efter lax på förmiddagen tyvär utan resultat:(, sen efter lunch blev det guidning efter gädda:) tyvär ingen landad men herrarna i båten missade några hugg och tappade en:(...På torsdagen var jag i mat gruppen så då blev det tidig morgon med att göra iordning frukost till fiskarna:) sen blev det lunch och då tilllagade vi viltskav och potatis:) sedan började vi packa ihop lägret:)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
På fredagen åkte jag och några klass kompisar hem till dalsland för en fiske weekend:) vi hyrde stuga på högsbyn och fiskade på råvarpen tyvär var fisket riktigt trög och det nappade varken på trolling eller jerkbait:( totalt fick vi 2 små gäddor runt kilot:(, Men imorn vankas det vertikal fiske efter gös:)
Bagarn instruerar Linus i 2 handskast
Träning i att ro i strömmande vatten:)
Vi fick hjälpa Vision att montera ihop och pumpa flytringar m,m

Glaskogen

Ja förra vecka bar det i väg till glaskogen för 4dagars vildmarks liv, 7mils vandring och paddling,
Veckan började med att vi samlades vid skolan för vidare färd med buss, vi kom fram i glasskogen strax efter 10:00 och fick ut karta och kompass samt vårat tält som vi skulle ha första natten(en pressening) sedan var det dags att börja vandra, kändes ganska bra i början men efter några kilometer i skogsterräng började jag få skavsår, men det var bara på med plåster och vidare färd, vi vandrade ungefär till klockan 14:00 då vi var framme vid dagens första stopp, där tog vi lunsch och vilade oss sen bar det i väg igen och efter en hel dags vandring kom vi fram till läger platsen där vi skulle bo första natten:) så efter att vi slagit upp vårat vindskydd åt vi mat och satt vid läger elden det blev en tidig kväll och vi la oss strax efter 20:00 och precis när man krupit ner i sin varma sovsäck började det att regna men vårat vindskydd höll bra och man var hyfsat torr när man vaknade dagen därpå. Onsdagen började med en vandring på förmiddagen och sedan paddling på eftermiddagen, vandringen gick bra men när vi skulle börja paddla blåste det jätte mycket så det var riktigt jobbigt med tanke på att vi hade motvind, ett tag kändes det som att man aldrig skulle komma fram. Vi paddlade på ganska bra men beslutade oss för att slå läger vi ett ställe där vi var tvungna att dra kanoten på kärra i 3km, vi hade en trevlig kväll med gott sällskap. Dagen därpå gick vi upp tidigt för att vi skulle hinna paddla sista biten, dock gick vi fel och det slutade med att vi fick dra kanoterna i drygt en mil och då var det nästan bara uppför. men vi han fram i tid, där vi fick vila upp oss lite sen var det dags för vandring igen. efter en lång vandring kom vi tillslut fram till våra sista lägerplats. blev en tidig kväll. Dagen där på vakna jag av att jag hade jätte ont i benet så jag fick tyvär åka bil dom sista 6km. men det var en mycket trevlig vecka nu när man ser tillbaka på det, men var också väldigt hårt och jobbigt vissa stunder. men är nöjd att jag genomförde den.
Ja denna vecka har vi varit och fiskat lite jerkbait och idag har vi Prövat två hands-flugfiske och imorgon börjat alvaret då vi ska Guida åt Vision/flydressin  Tight Lines
Lite bilder från Glaskogen
Lunch Rast
Härlig Terräng att vandra i
Litet fikastopp med (Fr H) Jonas "stekarn", Alejandro, Rille, Erik och Louise
Kart läsning när vi insåg att vi gått fel:(
Vid fina små bäckar fick man ju fylla på vatten flaskan

Packad och förväntansfull

Ja då var ryggsäcken packad och allt iordning för morgondagen. vi ska samlas klockan 08:00 för att sedan resa vidare med buss till glasskogen där vi ska hålla till fram tills på fredag, på schemat står fiske,vandring, kanot paddling med mera. Idag har vi varit och handlat mat inför veckan, och gjort upp en meny:)
Men nu ska jag krypa till kojs och sova så att man är utvilad inför morgon dagen:)   Tight Lines

Lugn Helg Och En Lång Vecka Framför

Helgen har bara varit lugn och tyvärr inget fiske:(...
På tisdag bär det av till Glas skogen för vandring,paddling fiske med mera:) ska gå 7mil i veckan så det kommer att bli en utmaning:)
Här kommer lite bilder ifrån våran resa i dalarna
Alexander med en liten Öring
Tomas posar med sin lilla öring:) (Riktiga män tål kyla)
Alexander igen och jag fiskar i bakgrunden:)

Dalarna

Ja i onsdags bar det i väg upp till dalarna, resan tog nästan 3 timmar, men vi hade det trevligt på vägen så det var inte så jobbigt att åka så länge:) När vi väl var framme packade vi ur bilarna och tände i kaminen till bad tunnan som vi tänkte bada i senare på kvällen, efter att vi hade fått varsin sängplats och packat upp så slog vi oss ner framför tv´n sen blev det lite charader och i all hast så glömde vi bort brasan så det hann slockna så vi beslutade oss för att vänta med bad tunna tills nästa dag, så vi gick och la oss, morgonen därpå väckte Tomas oss med buller och skrek då var det dags för frukost och sen fiske:), resan till fiske platsen tog ungefär en timme och efter att vi löst fiske kort var alla ivriga på att få börja fiska, så vi satte i hop spöna och gick ner till sjön och Jonas som var först ner fick napp på andra kastet men tappade tyvärr, sen delade vi upp oss för Louise, Jonas och Erik var först med att ta båten så dom rodde ut och fiskade medans Jag, Tomas och Alexander fiskade från land, vi gick runt sjön och fiskade på olika platser och till slut så fick Alexander napp och efter en liten fight så landa han resans första öring och efter ett tag fick han en till:) sen var det dags för oss att dra ut på sjön med båten så vi rodde lite drag och efter ett tag fick Alexander en öring till, men sen var det dags för mig att fånga och landa en öring den gav en härlig fight och strax efter att jag landat min så fick Tomas hugg och fick en rejäl fight och en fin liten öring:) sedan bar det tillbaka till Louise där det var dags att laga mat och bada tunna:) kvällen blev underbar med god mat och trevligt sällskap.
På fredagen åkte vi tillbaka till Forshaga:) i lördags stack vi ut på lite mete och jag fick en rejäl fight på feeder spöt:) det var många tankarv som for runt i huvudet under den fighten, sen visade sig att det var en gädda så då blev man lite besviken när man trodde det var en stor Id:(... Nu ligger jag och är jätte förskyld och ska snart sova..